IAR: Centralny Port Komunikacyjny przy Baranowie koło Grodziska

Temat: Rząd PiS

  • 300 plus w nowej odsłonie. "Większa pewność co do jego ciągłego funkcjonowania"
  • Rząd wycofał się z kontrowersyjnego planu. Będzie inna propozycja
  • Cztery śmigłowce za ponad 1-wszą, 6 miliarda. "Wzmocnią znacząco nasze siły zbrojne"
  • Podatki, opłaty, akcyza. Rząd ma plan na dodatkowe miliardy
  • Zmiany w PIT, lecz z warunkami

Centralny Port Lotniczy powstanie w Baranowie koło Grodziska Mazowieckiego w województwie mazowieckim - donosi Polskie Radio. Jakim sposobem dodano, informacja została przekazana przez dwa wiarygodne źródła. Oficjalnie nie została jednak potwierdzona przez pełnomocnika rządu do spraw Centralnego Portu Komunikacyjnego. - Przed przyjęciem koncepcji przez Radę Ministrów nie komentuję żadnych owego typu informacji - rzekł.

Wszystko wskazuje w to, że decyzja zostanie podejmowana w przyszłym tygodniu na posiedzeniu Rady Ministrów - dodał Wild.

Wild już kilka dni temu zapowiadał, że pozycja portu zostanie ogłoszona we wrześniu. Pytany w czwartek o lokalizację powiedział, hdy "jednym z podstawowych założeń programu, nad którym pracuje, jest integracja Warszawy jak i również Łodzi". Poinformował ponadto, hdy trwają prace nad specustawą, która ma przyspieszyć inwestycje związane z budową CPK.

Według źródeł Polskiego Radia, ostateczny wybór padł na Baranowo koło Grodziska Mazowieckiego. Była to jedna z rozważanych lokalizacji Środkowego Portu Lotniczego, pod atencję brano jeszcze Mszczonów (województwo mazowieckie) oraz Babsk (województwo łódzkie).

Poprosiliśmy o komentarz w tej sytuacji Ministerstwo Rozwoju, ale biuro prasowe resortu nie potwierdziło tych informacji.

Wybór lokalizacji

Baranów to miejscowość, która leży 40 kilometrów na zachód od Stolicy polski. W okolicy przebiega autostrada A2 oraz kolejowa linia prosta ze stolicy do Żyrardowa, która to niedawno została zmodernizowana.

Źródło: Google Maps Centralny Port Lotniczy dzierży zostać wybudowany w Baranowie koło Grodziska Mazowieckiego

W ocenie wicepremiera Mateusza Morawieckiego, projekt Centralnego Portu Komunikacyjnego jest "kluczową decyzją infrastrukturalną w najbliższych dziesięciu latach". Wicepremier w lipcu pytany o koszty inwestycji powiedział, że "najbardziej szczęśliwe obliczenia mówią o 20-22 mld złotych".

Chiny mogą dać finanse na polskie superlotnisko. "Pytanie, co za to pozostaną chcieli"

Jak podkreślił, plan związany jest z szeregiem prac legislacyjnych. - Kierujemy już rozmowy z inwestorami, które są trudnymi rozmówkami, ponieważ dotyczą bardzo skomplikowanego projektu. Rozmawiamy z Chińczykami, Amerykanami, przedsiębiorstwami z Zachodniej Europy - powiedział wówczas.

Port komunikacyjny

Jednym wraz z argumentów przemawiających za budową Centralnego Portu Komunikacyjnego wydaje się to, że warszawskie Lotnisko Chopina - największy port w kraju, obsługujący ok. 38 proc. ruchu pasażerskiego w Polsce - zaczyna być bliski wyczerpania swojej przepustowości.

Stołeczny port w 2016 roku obsłużył 12, 8 mln transportowanych osób, a w tym roku kalendarzowego - według szacunków a mianowicie ma to być 14 mln. Przez pierwsze osiem miesięcy br. port obsłużył 10, 4 mln transportowanych osób – to o 24 proc. więcej niż po analogicznym okresie 2016 roku kalendarzowego. Niektórzy eksperci twierdzą, że przepustowość Lotniska Chopina to 20 mln osób rocznie.

Z danych Urzędu Lotnictwa Cywilnego wynika, hdy polskie porty lotnicze po ubiegłym roku obsłużyły blisko 34 mln pasażerów - o 12 proc. większą ilość niż w 2015 r. Według prognoz, w r. 2030 będzie to sześcdziesięciu mln podróżnych.