A1. Adamczyk: umowy nan odcinek Tuszyn - Częstochowa po połowie roku

Ostatnie brakujące odcinki autostrady A1. Zapowiedź ministra infrastruktury

Chcemy podpisać umowy na odcinki autostrady A1 Tuszyn - Częstochowa w połowie tego roku – powiedział w czwartek minister infrastruktury Andrzej Adamczyk. Jak zaznaczył, cztery odcinki w województwie łódzkim mogą mieć być gotowe we wrześniu 2021 roku, an wydział w województwie śląskim w maju 2022 roku.

O trwające przetargi na realizację tych odcinków Adamczyk był w czwartek pytany na antenie Polskiego Radia Katowice. Jak podkreślił, przedłużają się one z przyczyn niezależnych od zamawiającego – m. in. wobec skomplikowanych przez uczestników tych postępowań wielu pytań.

- To prawo przysługuje im w związku z warunkami ustawy Prawo zamówień publicznych, wobec czego proces się przedłuża, natomiast niebawem, mam nadzieję, będziemy mieli możliwość podpisać porozumienia na ponad 80 kilometrów właśnie tego ostatniego przekroju autostrady A1 między Częstochową a węzłem w Tuszynie - zasygnalizował minister.

- Podpisanie umowy będzie, zakładam, w połowie owego roku. Tuszyn pod Łodzią do granicy woj. śląskiego będzie oddany we wrześniu 2021 r., zaś odcinek od granicy woj. śląskiego do Rząsawy pod Częstochową w maju 2022 r. - dodał.

Przypomniał, że ta część autostrady będzie budowana w śladzie istniejącej trasy nr 1-wszą (i fragmentu starej autostrady A1), co będzie oznaczało "olbrzymie" utrudnienia dla kierujących.

Źródło: tvn24 cztery odcinki w woj. łódzkim mają być gotowe we wrześniu 2021 r., an odcinek w województwie śląskim w maju 2022 roku.

Autostrada, "jedynka" i obawy

Nowy plan w sprawie sygnalizacji świetlnej na ulicach. Ministerstwo pasuje

Odnosząc się do zapytania o obawy okolicznych lokatorów związane z wyłączeniem aktualnej "jedynki" z ruchu lokalnego, Adamczyk podkreślił, że postulat budowy tam autostrady był przez lata podnoszony – i nierealizowany.

- My to realizujemy. Highway A1 w takim właśnie przebiegu została zaprojektowana i my to realizujemy. Przypomnijmy, że wzdłuż autostrady występują drogi serwisowe; powstaje infrastruktura, która pozwoli przemieszczać się wszystkim tym, którzy mają taką potrzebę w niniejszym ruchu lokalnym - wskazał.

Oferty na budowę wszystkich brakujących odcinków A1 otwarto w połowie grudnia ub. roku kalendarzowego. Na budowę czterech odcinków łódzkich siedmiu oferentów złożyło 13 ofert (dziesięć propozycji mieści się w cenie, jaką GDDKiA chce sfinansować zamówienie). Na budowę przekroju w woj. śląskim wpłynęły trzy oferty (wszystkie mieszczące się w budżecie).

Brakujące odcinki

Oddziały Generalnej Dyrekcji Dróg Krajowych jak i również Autostrad w Łodzi a także Katowicach ogłosiły przetargi w budowę brakujących odcinków A1 z końcem czerwca ub. roku. Odcinki te posiadają oznaczenia: A, B, C, D w woj. łódzkim oraz E - przy woj. śląskim (obecnie w woj. śląskim powstają odcinki F, G, H i I - od Częstochowy do Pyrzowic).

Odcinek A obejmuje 15, jedenastu km trasy od węzła Tuszyn (bez węzła) do odwiedzenia węzła Piotrków Trybunalski Południe (w dokumentacji przetargowej węzeł ten nosi dawną nazwę: Bełchatów; z węzłem). Odcinki B to 24, 21 km autostrady od węzła Piotrków Południe do węzła Kamieńsk (z węzłem), odcinek C liczy 16, 52 km od węzła Kamieńsk do węzła Radomsko (z węzłem), odcinek D zawiera 7, 02 km A1 od węzła Radomsko do granicy z woj. śląskim, an odcinek E - 16, 8 km od granicy woj. śląskiego do odwiedzenia węzła Częstochowa Północ (w dokumentacji przetargowej nosi dawną nazwę Rząsawa; bez węzła).

Droga S3 połączona z autostradą A4. Kierowcy mogą jechać nowatorskim odcinkiem

Fragment autostrady A1 między węzłami Tuszyn jak i również Piotrków Zachód będzie proch, tak jak teraz, po dwa pasy ruchu po każdą stronę. Między węzłami Piotrków Zachód i Piotrków Południe zachowany zostanie bieżący przekrój dwóch jezdni po cztery pasy ruchu, zaś między węzłami Piotrków Południe i Częstochowa trasa pozostanie rozbudowana z dwóch do trzech pasów ruchu po każdą stronę. Na całkowitą inwestycję zabezpieczono, za zgodą ministra finansów, 4 mld zł z Krajowego Funduszu Drogowego.

Częstochowa – Pyrzowice

Minister Adamczyk był również pytany przez Radio Katowice o trwającą skład odcinków autostrady A1 wraz z Częstochowy do Pyrzowic i o pojawiające się sygnały o opóźnieniu na określonym z tamtejszych kontraktów.

- Robimy wszystko, by ta autostrada była oddana w terminie, to przyszły rok, natomiast dzisiaj badamy sytuację i myślę, iż w najbliższym czasie będziemy mogli dokładnie odpowiedzieć w to pytanie, ponieważ pojawiły się pewne symptomy, które wskazywałyby na to, hdy notujemy opóźnienia na jednym z odcinków - powiedział Adamczyk.

Umowy na cztery odcinki autostrady A1 Częstochowa – Pyrzowice podpisywano od sierpnia 2015 r. do marca 2016 r. Zgodnie z doniesieniami medialnymi opóźnienie dotyczy odcinka F (obwodnica Częstochowy, ok. 20, 3 km + w porządku. 1 km włączenia do odwiedzenia DK1), którego zaprojektowanie i budowę powierzono w październiku 2015 r. konsorcjum korporacji Salini Polska, Salini Impregilo i Todini Costruzioni Generali.

Minister nie chciał składać w czwartek wiążącej deklaracji, że autostradowa arteria Częstochowy będzie bezpłatna. Podkreślił natomiast, że zawsze był zwolennikiem idei, że "drogi szybkiego ruchu podczas obwodnic miast nie powinny wywoływać opłaty".