CPK - koszt rozbudy internecie kolejowej przebiegającej przez CPK

Do CPK trzeba jakoś dojechać. Rozbudowa kolei pochłonie miliardy

Ze wstępnych wyliczeń wynikało, że budowa Kierowniczego Portu Komunikacyjnego będzie osiągać cenę 30-35 mld zł. Obecnie wiadomo, że do tejże kwoty musimy dodać przynajmniej drugie tyle. Bo do lotniska trzeba jakoś dojechać, a to oznacza przebudowę sieci kolejowej. Koszty tego przedsięwzięcia szacowane są nawet na 40 mld zł.

Centralny Port Transportowy w 2027 roku dzierży być gotowy do obsługi pasażerów. Początkowo przyjmie 40-45 mln podróżujących, ale niewykluczone, że w kolejnych czasach lotnisko zostanie rozbudowane, by przepustowość zwiększyć do setka mln osób.

Przebudowa kolei pochłonie miliardy

Od zaczątku było wiadomo, że na początku oszacowane koszty budowy CPK są zdecydowanie za niewielkie, z uwagi na to, że nie zaakceptować zawierały wydatków na rozbudowę sieci kolejowej i szos. Dziś Mikołaj Wild, pełnomocnik rządu ds. CPK, odsłania karty.

- Według naszych szacunków na rozbudowę sieci kolejowej będzie potrzeba około 40 mld zł. To jest kwota, jaka nie wchodzi w plan realizacji Centralnego Portu Komunikacyjnego. Przewidujemy pozyskanie tych środków z finansowania unijnego a mianowicie prace przygotowawcze z tejże perspektywy, a realizacja spośród kolejnych - wylicza wiceminister infrastruktury Mikołaj Wild.

Obecnie trwają prace ponad wskazaniem konkretnych projektów inwestycyjnych, które zostaną zrealizowane w ramach wieloletniego programu CPK. Wiadomo jednak, że należy będzie tak przebudować losy i drogi, by zagwarantować dojazd do lotniska przy czasie nie dłuższym niż 4 godziny. Wytypowano obecnie wspólnie z PKP PLK kilkanaście niezbędnych inwestycji kolejowych, a wśród nich połączenia w relacji:

  • Warszawa – Olsztyn, Warszawa – Ostrołęka – Pisz – Giżycko, Warszawa – Białystok – Suwałki (Rail Baltica), Warszawa – Terespol (Brześć), Warszawa – Lublin – Zamość – Hrebenne (Lwów), CPK – Kielce – Tarnów – Nowy Sącz, Warszawa – Katowice/Kraków/Bielsko-Biała, CPK – Częstochowa – Opole – Nysa, Łódź – Sieradz – Wrocław, Łódź – Sieradz – Kalisz – Leszno – Głogów – Zielona Góra, Łódź – Sieradz – Kalisz – Poznań – Szczecin, CPK – Poznań – Gorzów Wlkp., CPK – Płock – Włocławek – Bydgoszcz – Koszalin/Kołobrzeg.

Dalszym uzgodnieniom podlegają jeszcze relacje: CPK – Radom – Rzeszów, CPK – Gdańsk. Jak już pisaliśmy w Business Insider, lokalizacja samego CPK nie jest jeszcze ustalona. W połowie maja zakończyła się analiza lokalizacyjna, jaka jako najlepsze miejsce wskazała obszar o powierzchni 66, 2 km2 w granicach gmin Baranów, Wiskitki jak i również Teresin. To tam mogą mieć zostać wybrane dwie parceli, na których zostaną zrealizowane badania środowiskowe. Sam CPK ma mieć powierzchnię 30 km2.

Są pieniądze

Samo CPK ma być budowane ze środków budżetowych. Mikołaj Wild podkreślał, że w 10-letniej perspektywie przeznaczenie dzięki ten cel 3, 5 mld zł rocznie jest możliwym do udźwignięcia kosztem dla państwa. Niemniej rząd będzie starał się także o wsparcie z Unii Europejskiej.

- Przy koncepcji przygotowania i wykonania inwestycji port Solidarność – Centralny Port Komunikacyjny w podstawie analizy wskaźnikowej dokonano oszacowania kosztów programu inwestycyjnego CPK, na który po pierwszym etapie powinno być zagwarantowane finansowanie w poziomie do 35 mld zł, w tym 16-19 mld zł na realizację komponentu lotniczego, 8-9 mld złotych na komponent kolejowy, jak od samego początku znaczyło nowe połączenie Warszawa-Łódź i wpięcie w Centralną Magistralę Kolejową, oraz 7 mld zł na realizację infrastruktury drogowej - wyjaśnia Wild.

Rząd tłumaczy, hdy budowa nowego portu wydaje się konieczna w związku spośród tym, że warszawskie Lotnisko Chopina nie może sprawować funkcji dużego portu przesiadkowego. Przepustowość lotniska w Warszawie jest na wyczerpaniu w związku z dynamicznie rosnącym ruchem lotniczym, w efekcie nie będzie mogło później go obsłużyć. Według ostatnich informacji Urzędu Lotnictwa Cywilnego po ubiegłym roku polskie porty lotnicze obsłużyły ponad 40 mln pasażerów, a przy 2035 roku liczba poniższa może sięgnąć blisko 100 mln podróżnych.

Tymczasem już w 2022 r. Lotnisko Chopina, największy przystań lotniczy w kraju, może się "zatkać", wyczerpując własna przepustowość obliczoną na 20-22 mln pasażerów. Po 2017 r. z portu skorzystało blisko 16 mln pasażerów, o 22 proc. więcej niż w 2016 r.

Ceny Johnniego Walkera. Whisky może być droższa. Przyczyna? Brexit