E-commerce stoi przed nowym wyzwaniem

Niska cena to już zbytnio mało, żeby skusić e-kupującego

Wygodna płatność, natychmiastowa roznoszenie i produkt idealnie dorównany do potrzeb klienta. Polacy cenią sobie szybkość i wygodę. Branża e-commerce stoi przed nowym wyzwaniem.

Polacy coraz więcej kupują przez internet. Według profesjonalistów wartość polskiego rynku zakupów online szacuje się na 36-40 mld zł rocznie. 1 z czynników, który posiada wpływ na rosnącą fama e-zakupów, jest możliwość ich realizacji również na urządzeniach mobilnych.

"Aż 82 proc. respondentów najbardziej docenia sobie fakt, że ma możliwość zrobić zakupy w odpowiednim dla siebie czasie. Sieć jest także miejscem, w którym miejscu prawie połowa konsumentów wyszukuje pomysłów na prezenty" a mianowicie wynika z badania "Zakupy świąteczne 2018" przeprowadzonego za pośrednictwem firmę doradczą Deloitte. Jakim sposobem wyliczono, aż 44 proc. budżetu przeznaczonego na tegoroczne zakupy bożonarodzeniowe zostawimy w e-sklepach. Z badania powstaje, że na prezenty polski planujemy przeznaczyć ok. 532 zł, z czego 236 zł wydamy w internecie.

"Po Brytyjczykach, którzy aż 55 proc. budżetu przeznaczonego na prezenty wydadzą w sieci oraz Niemcach, jesteśmy liderami w zakupach on-line, wyprzedzając tym danym Holandię, która jeszcze dwanaście miesięcy temu była przed nami" – wskazuje, cytowany po badaniu "Zakupy świąteczne 2018", Wojciech Górniak z Deloitte.

Polacy stawiają na m-zakupy

Czerpiąc z dynamicznego przyrostu gospodarczego, Polscy konsumenci szybko się bogacą. Z pozostałej strony rośnie też bieg naszego życia. Nie ma co się więc zadziwia, że zmianie ulegają też zachowania konsumenckie. Polacy coraz częściej wybierają zakupy za pośrednictwem internet nie dlatego, iż może być taniej, jednak ponieważ tak jest wygodniej. Klienci coraz częściej przyglądają się nie tylko produktowi i jego cenie, lecz biorą pod uwagę czas, gdzie przesyłka zostanie do nich dostarczona, wygodę promocji — w szczególności rozchodzi tu o urządzenia mobilne — i wreszcie wówczas, czy mogą zapłacić w taki sposób, jaki doceniają najbardziej. Niska cena wówczas obecnie zbyt mało, żeby przekonać e-kupującego. – Biorąc pod uwagę powszechność sprzętów mobilnych z nielimitowanym dostępem do internetu, dalszy niepohamowany wzrost sektora e-commerce, czy raczej m-commerce wydaje się wręcz nieunikniony. Styl convenience staje się doskonale dopasowaną odpowiedzią na zabiegany styl polskich konsumentów – tłumaczy Maciej Bogaczyk, dyrektor inwestycyjny MCI Capital.

Potwierdzają to badania, z których wynika, że coraz częściej do zakupów po internecie skłania nas komfort oraz oszczędność czasu. Cena już tak bardzo, jak na przykład kiedyś nie determinuje wybrania.

– Mając na uwadze coraz szybsze bieg życia, e-commerce coraz to bardziej ewoluuje do m-commerce. Klienci często postanawiają wybrać oferty "w biegu" – wykorzystując ze smartfona, robią promocje w czasie, gdy np. przemieszczając się środkami transportu publicznego. Aby zmaksymalizować szansę komfortowego sfinalizowania transakcji w toku 20, maksymalnie 30 min, sklepy e-commerce powinny mieć tego świadomość, budując nieznany kanał komunikacji z konsumentem. Przy projektowaniu interakcji przy kanale mobilnym taka naturalnie wizja przyświecała projektantom nowej aplikacji mobilnej naszego sklepu ANSWEAR. com, tj. odwrót od typowego procesu zakupowego, który znamy z zwyczajnego „desktopowego e-commerce” na sprawa szybkich interakcji zakupowych – wyjaśnia Maciej Bogaczyk, szef inwestycyjny MCI Capital.

Wygodnie jak w banku

Sektorem, który przyzwyczaił Polaków do wysokiej jakości usług cyfrowych, są banki. – To ów lampy ze znacznym wyprzedzeniem, w stosunku do swoich odpowiedników z państw wysokorozwiniętych, zaoferowały usługi finansowe w kanale online i mobilnym. Nie tak ongi prekursor m-bankingu w polskiej części świata, mBank, obchodził 18. urodziny – przypomina Bogaczyk. Według ostatniego referatu Związku Banków Polskich, Polacy coraz większym zaufaniem darzą także aplikacje mobilne swych banków. Dane na koniec II kwartału 2018 r. pokazują, że spośród dziewięć mln użytkowników bankowości mobilnej z aplikacji aktywnie korzystało aż 7, 24 mln Polaków. Użytkownicy aplikacji mobilnych stanowią już ponad 43 proc. wszystkich aktywnych kontrahentów bankowości internetowej.

Niewiele branż rozwija się faktycznie szybko, jak rynek technik finansowych. Polski sektor bankowy należy do najbardziej nowoczesnych technologicznie na świecie, a sami Polacy bardzo prędko przyswajają nowinki technologiczne. Z bezstykowych płatności kartą płatniczą korzysta obecnie więcej niż 1, 3 mln Polaków. Więcej klientów korzysta również z wirtualnych kart płatniczych umożliwiających przekształcenie smartfona przy kartę kredytową.

Według raportu „Gemius E-commerce przy Polsce 2018”, już 56 proc. internautów kupuje wyroby czy usługi w internecie. Poza elektroniką, gdzie w tej chwili dzisiaj udział e-commerce wydaje się być bardzo wysoki, Polacy kupują w sieci przede wszystkim strój (64 proc. ), lektury i płyty (54 proc. ), bilety (51 proc. ), a później np. meble.

Rynek e-grocery w Polsce

Wyniki tegorocznego badania Deloitte pokazują, że na internetowym rynku wciąż dużo do zrobienia mają sprzedawcy żywności. "Ankietowani deklarują, że tylko 11 proc. budżetu przeznaczonego na jedzenie świąteczne wydadzą w sieci" – czytamy.

Specjaliści twierdzą jednak, że polski rynek „spożywczy” w ciągu najbliższych kilku lat zmieni się kompletnie.

– Szacuję się, że penetracja e-commerce tejże kategorii to zaledwie 0, 4 proc. Jakkolwiek niesłychanie szybko się rozwija. Sporo problemów związanych z danie jej odpowiedniego komfortu zakupów na rzecz klienta została już rozwiązana, a i klienci stopniowo przekonują się, że nie trzeba "marnować" cennego czasu na robienie zakupów przy supermarketach czy tradycyjnych sklepach spożywczych. Możliwość tworzenia list zakupowych czy coraz nagminniej stosowane algorytmy samo uczące się sprawiają, że przeważająca część koszyka może "wypełniać się sama" – komentuje dyrektor inwestycyjny MCI Capital. – Trwające prace morzem zmniejszeniem kosztów ostatniej sympatyczni czy kosztów magazynowych, jak również pojawiające się interesujące wiadomości technologiczne w postaci np. inteligentnych lodówek to następujące procesy, które pozwalają wypatrywać w niedalekiej przyszłości bardzo dynamicznego rozwoju e-grocery. Przy naszej spółce Frisco fundujemy np. zupełnie nowy, zautomatyzowany magazyn, który ruszy w 2019 roku – dodaje.

Robiąc zakupy spożywcze online, Polacy wybierają przeważnie te marki, które mogą mieć swoje odpowiedniki pod postacią necie stacjonarnej. Jak wynika spośród raportu przygotowanego na zarządzenie Frisco. pl, w wypadku marek internetowych sklepów spożywczych, Polacy wybierają najczęściej te, które mają swoje odpowiedniki w postaci sieci stacjonarnej. Liderem wydaje się być ecarrefour. pl, a naczelną najpopularniejszą marką jest e-piotripawel. pl. Natomiast najpopularniejszym sklepem, który nie ma necie naziemnej, a jest dostępny tylko online, jest Frisco. pl.

WARTO WIEDZIEĆ:

Co to jest Moneteasy? Wywiad z Tomaszem Świtą