Inteligencja społeczna: ważna kompetencja kariery przyszłości

Inteligencja społeczna: istotna kompetencja zawodowa przyszłości

W 2011 roku naukowcy z kalifornijskiego Institute for the Future (IFTF) utworzyli katalog kluczowych kompetencji przyszłości, którego horyzont sięgał roku 2020. Na jednym wraz z głównych miejsc znalazła się inteligencja społeczna, która umożliwia pracownikom na lepszą współpracę w masie i tworzenie zależności zaufania. To szczególnie zasadnicze, gdy stajemy wobec konieczności współpracowania z większymi grupami ludzi w różnych warunkach. Po stronie tzw. twardych kompetencji podobny priorytet nadano projektowaniu technologii i programowaniu.

Trafność tych przewidywań potwierdza opublikowany właśnie raport „Mądre zarządzanie”, opracowany poprzez Orange Polska. Wynika spośród niego, że ukończenie prestiżowej uczelni i fachowa nauka to nie wszystko. Zasadnicze są również umiejętności społeczne, takie jak skuteczne przywództwo, otwartość na dialog i umiejętność współpracy.

 „Coraz częściej słyszymy badaczy społecznych i ekspertów sektora zatrudnienia informujących o tym, co wydaje się być potrzebne w zmieniającym się świecie. Zmiany te tyczą w równym stopniu podwładnych, co całych organizacji. Współdziałanie, dialog i otwartość dzięki innych to cechy, które są w biznesie niezbędne. Bez szacunku dla wspólników, niezależnie od tego, czy są to inne towarzystwa, czy pracownicy, nie da się dobrze kierować przedsiębiorstwem. W Orange promujemy takie postawy” – mówi Jean-François Fallacher, prezes Orange Nasze państwo.

Foto: materiały prasowe Jean-François Fallacher, prezes zarządu Orange Polska

Czy potrafimy ze sobą kooperować?

Zorientowanie na współpracę, czyli życzliwe, kooperacyjne podejście do innych osób, jest kompetencją nieodzowną po biznesie. Oznacza poszukiwanie takich rozwiązań, gdzie obie strony wygrywają razem (win-win).

Czy Polki i Polacy chcą ze sobą współpracować? Specjalnie na potrzeby raportu Kantar Public zbadał przy grudniu 2018 r. zorientowanie na współpracę w naszym własnym kraju. Jaki obraz się z tego wyłania?

Większość z nas deklaruje chęć współpracy, podziela stanowisko, że działając wspólnie z innymi ludźmi można zdobyć więcej niż samemu. Faktycznie odpowiedziało 62 proc. badanych. 10 miesięcy wcześniej w badaniu CBOS wskazało tak 82 proc.

Ponad połowa jest przekonana, iż działając wspólnie z innymi można pomóc potrzebującym, lub rozwiązać niektóre problemy swego środowiska. Myśli tak 51 proc. respondentów. Wcześniej CBOS uzyskał 78 proc. takich odpowiedzi.

Okazuje się aczkolwiek, że mniej chętnie współpracujemy z osobami spoza kręgu bliskich nam osób. Co ciekawe, gotowość ta jest zależne od sprawy, której kooperacja miałaby dotyczyć. Chętniej pomoglibyśmy obcej osobie w znalezieniu pracy, a mniej chętnie pożyczylibyśmy jej coś dla ludzi cennego.

Co trzeci respondent przyznał, że pozna osobę spoza swojej bliskich, z którą gotów stałbym się prowadzić firmę. Pozytywnie dzięki pytanie o gotowość do współpracy z innymi firmami dla dobra swojej przedsiębiorstwa (dla realizacji wspólnego zamiarze, kontraktu) odpowiedziało 29 proc. ankietowanych.

Dialog — łatwiej stwierdzić niż zrobić

Wśród kompetencji poszukiwanych w tej chwili teraz przez pracodawców są umiejętności komunikacyjne bliskie kryteriom dialogu. Wydaje się to łatwe, ale nie wystarczy chcieć konwersować. Nie każda rozmowa to dialog. W dobie wszechobecnych informacji telewizyjnej nastawiamy się bardziej w styl debaty, w której to uczestnicy realizują własny transakcja. Tymczasem rzeczywisty dialog, jakim sposobem przekonuje Norweski Nansen Center for Peace and Dialogue, jest otwarciem się na innego człowieka i jezdnią do zrozumienia go. Opiera się na wyjaśnianiu i słuchaniu, wymaga tolerancji, samodyscypliny jak i również samokrytycyzmu. Sprzyja budowaniu dobra wspólnego tylko wtedy, gdy respektuje godność, poczucie własnej wartości i reputacji uczestników. Musi być prowadzony z poszanowaniem wartości, celów i światopoglądów każdej ze stron. Sadząc po gorącej atmosferze debaty publicznej, musimy się jeszcze w tym względzie wiele nauczyć.

Jak być szefem i jak za zanim podążać

Dziś w dziedzinie pracy spotykają się ludzie z zupełnie odmiennym etosem pracy. Starsze pokolenia skłonne są poświęcić sporo dla kariery, ale przy życiu młodych ludzi posada często nie zajmuje zasadniczego miejsca. W tym przypadku stare wzory zarządzania przestają mieć użycie – zwraca uwagę Konrad Ciesiołkiewicz, dyrektor komunikacji korporacyjnej i CSR Orange Polska.

Obecnie skuteczny wzór przywództwa określany jest nierzadko jako bardziej włączający jak i również coachingowy. Postuluje się, żeby liderzy wykazywali się umiejętnością słuchania i wczuwania się w sytuację pracownika. Ta kompetencja zazębia się więc bardzo mocno z empatią.

Na sukces jak i również sławę lidera pracuje niejednokrotnie wiele osób. Wyzwaniem wydaje się przekonanie współpracowników do pracy z zaangażowaniem. Trudno być liderem, nie mając współpracowników skłonnych do podążania zakończone. W myśleniu o przywództwie obok słowa „leadership” ukazuje się więc także wyrażenie „followership”. Docenienie podążania zbyt liderem pozwala pogodzić ambicje liderom i ich zespołom.

Profesor John S. McCallum z I. H. Asper School of Business na University of Manitoba, wskazuje osiem cech dobrego podążania za liderem. Są to:

  • osąd — który nakazuje podążać zbyt liderem tylko wtedy, kiedy kierunek jest etyczny i właściwy; to zobowiązanie wobec firmy,
  • etyka pracy – oznaczająca zaangażowanie, dokładność i wysiłek w roboty; lider powinien stworzyć odpowiednie środowisko pracy,
  •  bycie kompetentnym – czyli swoje umiejętności i wiedzy pozwalającej na wykonywanie zadań; lidera musi upewnić się, hdy pracownik jest kompetentny,
  •  dyskrecja – rozumiana jako troska o środowisko swej pracy,
  • odwaga – niezbędna do bycia ogromnym wobec lidera
  • uczciwość – osoba podążająca za liderem jest mu winna uczciwą i szczerą ocenę tego, co lider próbuje uzyskać i jak to sprawia; dobry przywódca docenia konstruktywną informację zwrotną,
  • lojalność – wobec firmy jak i również jej celów; pracownicy mają obowiązki przede wszystkim wobec towarzystwa, a nie wobec lidera,
  • zarządzanie ego – zdolność do pracy zespołowej; sukces sprzęga się z wynikami i osiągnięciem celu, zaś nie z osobistym uznaniem i autopromocją.

Tak jak się wykonuje?

Autorzy referatu „Mądre zarządzanie” nie dają gotowych recept na zwycięstwo, ale zachęcają do dyskusji i samodzielnych poszukiwań.

„Promujemy wśród pracowników, interesariuszy i społeczności, z którymi się stykamy, kulturę dialogu i współpracy. To elementy naszej kultury organizacyjnej, ważne dla realizacji strategii jak i również rozwoju firmy” – twierdzi Jean-François Fallacher.

Orange wspiera Komitet Dialogu Społecznego KIG, współpracuje z Nansen Center for Peace and Dialogue organizując w ramach planu „Wyłącz ego. Zrozum drugiego” szkolenia dla liderów w rozwiązywaniu konfliktów poprzez dialog. Jest partnerem Leadership Academy for Poland, która określa sobie za cel progres potencjału i kompetencji przywódczych Polaków, a także z Forum Współpracy Małego jak i również Dużego Biznesu przy Związku Przedsiębiorców i Pracodawców. Obwód Pracowni Orange w małych miejscowościach to miejsca aktywizujące lokalne społeczności, przestrzeń dialogu i współpracy przy różnorodnych inicjatywach, kształtujące postawy przyszłych liderów.

Coraz wyraźniej można zobaczyć, że firmy, które prezentują na dialog, współpracę, bądź nowe modele przywództwa, hipnotyzują do siebie talenty i stają się bardziej rywalizujące. Zatem kompetencje przyszłości pomagają konstruować przyszłość już dziś.

Partner publikacji: Orange Polska

Tagi: Orange Polska postęp osobisty kariera strategie firm Komentując korzystasz z sprzęt Facebooka. Publikowane komentarze istnieją prywatnymi opiniami Użytkowników. Żeby zgłosić naruszenie – kliknij w link „Zgłoś Facebookowi” przy wybranym poście. Regulamin i zasady obowiązujące w Facebooku znajdują się pod adresem https://www.facebook.com/policies

Polecamy

  • Piotr Kuczyński: "Jestem wściekły. Zmieniłem zdanie na temat likwidacji OFE. Na jeszcze gorsze"

  • Jeśli ktoś spóźnił się ze złożeniem PIT, może uniknąć kary. Wystarczy czynny żal

REKLAMY Koniec bloku reklamowego

Afera GetBack

  • Trigon TFI zmienia nazwę po aferze GetBacku

  • Afera GetBacku. Gerda Broker usiłuje uciec spod topora

  • Afera GetBack. Twórca Altus TFI usłyszał świeże zarzuty

  • Zatrzymano byłego prezesa Idea Instytucji finansowej i kilkunastu pracowników. Idzie o aferę GetBack

Notowanie

Ceny Johnniego Walkera. Whisky może być droższa. Przyczyna? Brexit