Air France KLM - wyniki finansowe w 2018 roku

Grupa Air France-KLM podwoiła zysk w zawiłym roku. Chce prześcignąć Lufthansę i być numerem jeden

Francusko-holenderski holding lotniczy Air France-KLM chce zostać numerem jeden w Europie. Przy 2018 roku na pokładach jego samolotów podróżowało ponad 101, 4 mln podróżnych. Zysk netto na wystarczy roku wzrósł o blisko 250 proc.

Liderem europejskiego nieba jest Lufthansa Group, w której skład wkraczają Lufthansa, Swiss, Austrian, Brussels Airlines i Eurowings. Przy ubiegłym roku linie te przewiozły łącznie ponad 142 mln pasażerów.

Grupa Air France-KLM zakończyła 2018 rok zyskiem netto przy wysokości 409 mln euro to ponad dwukrotny wzrost w stosunku do 2017 roku, kiedy wynik na koniec wyniósł 163 mln euro.

Przychody w poziomie grupy wzrosły na temat 2, 5 proc. rdr do 26, 515 mld euro. EBITDA na koniec roku kalendarzowego spadła do 4, 217 mld euro.

- Wysoka wydajność naszego personelu bezpośredniego kontaktu z klientem oraz stała kontrola kosztów pomogły w pewnym zakresie zrównoważyć wpływ strajków, które miały miejsce w Air France w pierwszej połowie 2018 roku, jak na przykład również kwestii paliwowych - komentuje Benjamin Smith, dyrektor generalny Air France-KLM, cytowany w komunikacie.

Jak wynika z danych IATA, przez większość 2018 roku ceny ropy naftowej jak i również paliwa lotniczego rosły, uderzając w wyniki finansowe dużej ilości przewoźników lotniczych.

Foto: IATA Jet Fuel Price Monitor Ceny ropy naftowej i paliwa lotniczego przy latach 2012-2019 (dane spośród lutego 2019 r., po dol. )

Rynek z entuzjazmem przyjął informacje na temat wynikach finansowych. Po ich ogłoszeniu kurs akcji Air France-KLM wzrósł.

Foto: markets. businessinsider. com Szkolenie akcji Air France-KLM (w euro), dane z 21 lutego 2019 r., godz. 9. 00

Strajki i rosnące ceny paliw uderzyły w Air France

W kwietniu 2018 roku ze stanowiska prezesa zrezygnował Jean-Marc Janaillac, któremu nie udało się doprowadzić wówczas do porozumienia ze strajkującymi załogami, domagającymi się podwyżek wynagrodzeń. We wrześniu zastąpił go Smith, który przeszedł z Air Canada.

- W szczególności cieszę się, że osiągnęliśmy ostatni krok w negocjacjach i większość pilotów Air France zatwierdziła proponowane porozumienie. Wzmocniliśmy także polską ofertę, upraszczając portfel producentów Grupy oraz inicjując usprawnienia w siatce połączeń i zarządzaniu flotą samolotów - dodał.

Air France-KLM zdecydowały się na rezygnację z marki Joon, promowanej jako pierwsza linia lotnicza dla millenialsów. Jej samoloty i załogi mają zostać przejęte przez Air France. Również submarka HOP! przerabia nazwę i malowanie pojazdów latających, by jednoznacznie kojarzyć się z Air France.

A1. Adamczyk: umowy nan odcinek Tuszyn - Częstochowa po połowie roku