Czy Lotnisko Chopina zostanie zamknięte po wybudowaniu CPK

Los Lotniska Chopina zdaje się przesądzony. Oto co stoi na przeszkodzie jego rozwoju

Lotnisko Chopina to dziś największy port lotniczy w naszym kraju. W 2016 roku obsłużył 12, 8 mln podróżnych. Jego dni wydają się policzone. Z chwilą otworzenia Centralnego Portu Komunikacyjnego w zachód od Warszawy terminal pasażerski na Okęciu ma zostać zamknięty na kłódkę.

Mikołaj Wild, pełnomocnik rządu ds. CPK, przekonywał w rozmowie z Business Insider Polska, że przeniesienie ruchu pasażerskiego z Lotniska Chopina do CPK jest warunkiem powodzenia tej inwestycji. Dlaczego? Bo, jak napisano, kluczowe jest zainteresowanie miarki lotniczych.

W sytuacji pozostawienia dwóch lotnisk cywilnych użytku publicznego, obecna położenie Lotniska Chopina (7 kilometrów od ścisłego centrum) pozostawałaby niezwykle atrakcyjną przewagą konkurencyjną dla pasażerów do/z Warszawy, nawet pomimo nieco krótszego dojazdu do CPK.

"Tym samym żaden przewoźnik niskokosztowy ani żaden przewoźnik sieciowy nie przeniósłby swoich operacji na bardziej oddalone od centrum lotnisko" a mianowicie czytamy dalej.

W koncepcji budowy CPK napisano też, jakie ograniczenia stoją na drodze rozwoju Lotniska Chopina. To one wykluczyły największy obecnie port aeronautyczny w naszym kraju z pretendowania do odwiedzenia roli centralnego lotniska. Równocześnie będą wyzwaniem, by dać możliwość dalszy rozwój rynku aeronautycznego do czasu oddania Portu Solidarność.

1. Obniżona przepustowość lotniska

Według ostatnich prognoz Urzędu Lotnictwa Cywilnego, Lotnisko Chopina osiągnie maksymalną przepustowość około 2022 roku, obsługując ponad 20 mln pasażerów rocznie.

Zdaniem pisarzy koncepcji deklarowana przepustowość wydaje się być "wirtualna" i należy traktować ją jako wartość czysto teoretyczną:

Z miejsca widzenia ruchu hubowego nadrzędne jest takie kształtowanie rozkładów, aby tworzyć wyraźne fale przylotowo-odlotowe. (.... ) Na nieszczęście taki rozkład sprzęga się wraz ze znacznie większym obciążeniem infrastruktury lotniskowej, co sprawia, iż już przy obecnych dwunastu mln pasażerów, niektóre do niej elementy stają się ograniczeniami.

Autorzy koncepcji zwracają uwagę, że na drodze stoją m. in. dwie przecinające się drogi startowe, co nie pozwala używać pełnego potencjału dwóch pasów startowych na lotnisku.

"Maksymalna przepustowość dla obu działających dróg startowych zdefiniowana jest na sezon lato 2017 na poziomie: 38 operacji na godzinę, tuż przy dopuszczalnym zwiększeniu do w najwyższym stopniu 42 operacji na godzinę w trakcie porannych godzin szczytowych" - napisano.

Innym ograniczeniem liczby operacji wydaje się być dostępność stanowisk postojowych. Podczas gdy PLL LOT oraz inni przewoźnicy dodają nowe zestawienia dalekiego zasięgu obsługiwane samolotami szerokokadłubowymi, np. Boeingami 787 Dreamliner. "Już w obecnym sezonie nie wszystkie szerokokadłubowe samoloty mogą być obsługiwane z rękawa, a wraz z stanowiska oddalonego, co po praktyce oznacza znaczące zredukowanie jakości oferowanego produktu jak i również wydłużenie czasu obsługi" - czytamy.

Ponadto, jakim sposobem zaznaczają autorzy, obecny forma terminala Lotniska Chopina jest wybudowany na bazie o zamiary z 2004 roku. "Terminal konstrukcyjnie nie wydaje się być przystosowany do odwiedzenia obsługi znaczącego ruchu transferowego" - czytamy. Chodzi zwłaszcza o pojemność strefy non-Schengen. "6 samolotów typu B787-8 całkowicie wyczerpuje tę przepustowość" - dodano.

2. Brak możliwości rozbudowy lotniska

Minister Mikołaj Wild i jego zespół w koncepcji budowy CPK podkreślają, że Lotnisko Chopina nie ma możności budowy równoległej drogi startowej w obecnych granicach parceli liczącej około 635 ha powierzchni. Na przeszkodzie rozbudowy stoją przede wszystkim kosztowny - al. Krakowska, droga S79 i droga S2.

"Możliwość budowy równoległej drogi startowej i terminala w większej odległości od obecnej infrastruktury (np. w południe od Dawidów) zostaje koncepcją zupełnie teoretyczną ze względu na koszty, nieefektywności operacyjne takiego rozwiązania i w końcu ograniczenia środowiskowe" - czytamy.

3. Ograniczenia środowiskowe

"Głównym czynnikiem ograniczającym przepustowość, który wyczerpie się w najbliższych latach na Lotnisku Chopina, jest przepustowość środowiskowa" - napisano.

Lotnisko Chopina znajduje się stosunkowo blisko centrum Warszawy, z trzech stron objęte jest dzielnicami mieszkaniowymi. Wraz z tego względu ustalono limit 600 operacji na 24h. "(... ) Już po tym roku w pojedynczych dniach tygodnia (średniorocznie) osiągnięty został poziom 460 operacji na dobę" - odczytujemy.

Od wiosennego rozkładu lotów Lotnisko Chopina dzierży być zamykane na sam koniec. Obecnie w porze nocnej można na nim tworzyć nie więcej niż 45 operacji lotniczych.

Bezrobocie znów niższe. Jest najniższe od 25 lat